اثربخشی آموزش ارتقای کرامت نفس بر کاهش خودخوارانگاری دانشجویان دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22034/ijwf.2024.17114.2160

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کرامت انسانی بر کاهش خودخوارانگاری دانشجویان دانشگاه تبریز به‌روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بود که 32 نفر از ایشان به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (16 نفر) و گواه (16 نفر) گمارده شدند. بسته آموزشی طراحی شده در 8 جلسه، هر جلسه به‌مدت دوساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. داده‎های پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته خودخوارانگاری به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون بر روی گروه آزمایش و گواه جمع‌آوری و باروش تحلیل کواریانس تک‌متغیره و چندمتغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان‌دهنده کاهش معنادار میانگین نمرات پس‌آزمون در احساس خودخوار انگاری گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. بنابراین، می‌توان گفت که آموزش کرامت انسانی در سطح معناداری سبب کاهش احساس خودخوارانگاری و مؤلفه‌های آن نظیر احساس جذاب نبودن، بی‌هنر بودن، مفید نبودن و سربار بودن، شده است. براساس نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود آموزش الگوی کرامت انسانی در کاهش احساس خود‌خوارانگاری دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Human Dignity Improvement Education on Reducing Self-Humiliation among Students in the University of Tabriz

نویسندگان [English]

  • Ali Imanzadeh 1
  • maryam marandi heydarloo 2
1 Ph.D. in Philosophy of Education, Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effectiveness of human dignity education on reducing self-humiliation among students in the University of Tabriz, using a quasi-experimental design with a pre-test and post-test design with a control group. The research population included all postgraduate students in the University of Tabriz, 32 of whom were selected by the judgmental sampling and randomly placed in test group (16 people) and control group (16 people). The designed education package was taught to the test group in 8 two-hour sessions, and the control group did not receive education. The data were collected by a researcher-made self-humiliation questionnaire distributed in the test and control groups in a pretest-posttest manner, and analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. The results showed a significant decrease in the mean post-test scores regarding the feeling of self-humiliation in the test group compared to the control group. Therefore, it can be said that human dignity education has significantly reduced the feeling of self-humiliation and its components such as the feelings of unattractiveness, artlessness, unhelpfulness, and burdensomeness. According to the results, it is suggested that human dignity model education be used to reduce students' feeling of self-humiliation.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • human dignity
  • self-humiliation
  • human dignity model education
  • components of self-humiliation
  • self-deprecation
  1. ایمان‌زاده، علی،. و علیپور، سریه‌ (1397). بازنمایی تجربه حس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان دختر مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانشگاه تبریز. نشریه زن در توسعه و سیاست، 16(2)، 197- 220.
  2. باقری نوع‌پرست، خسرو (1393). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
  3. بهروز، صمد،. و نصری، عبدالله‌ (1394). آسیب‌شناسی کرامت انسان از منظر نهج البلاغه (عوامل و زمینه‌سازهای معرفتی). نشریه انسان پژوهی دینی، 12(33)، 5- 27.
  4. جلائیان اکبرنیا، علی،. و محمدی، محمدرضا‌ (1394). حرمت و کرامت زن در خانواده از نگاه امام رضا (ع). نشریه فرهنگ رضوی، 3(12)، 119- 137.
  5. راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد‌ (1416). مفردات الفاظ القرآن. محقق: داوودی، صفوان عدنان. بیروت: الدارالشامیه.
  6. سلحشوری، احمد،. و ایمان زاده، علی‌ (1390). نگاهی به رویکردهای تحلیلی و فرا تحلیلی در فلسفه تعلیم و تربیت. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی.
  7. شهریاری، محمد،. و شرفی، محمد‌رضا (1393). الگوی تربیت اخلاق اسلامی با محوریت کرامت نفس. نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 2(23)، 27- 56.
  8. فرمهینی‌فراهانی، محسن،. میرزامحمدی، محمدحسن،. و امیرسالاری، علی (1388). بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع) (مبانی، اصول، روش‌های تربیتی). نشریه پژوهش‌های آموزش و یادگیری، ۱(۳۹)، ۶۵- ۷۹.
  9. Branden, N. (2021). The power of self-esteem. USA: Health Communications, Inc.
  10. Butler, J. (2011). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge, 3(1), 3- 17.
  11. Elshout, M., Nelissen, R. M., & van Beest, I. (2017). Conceptualising humiliation. Cognition and Emotion, 31(8), 1581-1594.
  12. Fernández, S., Gaviria, E., Halperin, E., Agudo, R., González-Puerto, J. A., Chas-Villar, A., & Saguy, T. (2022). The protective effect of agency on victims of humiliation. Journal of Experimental Social Psychology, 102, 104375.
  13. Fuss, D. (2013). Essentially speaking: Feminism, nature and difference. UK: Routledge.
  14. Gerodimos, R. (2022). Humiliation, shame, and violence: Honor, trauma, and political extremism before and after the 2009 crisis in Greece. In International forum of psychoanalysis, 31(1), 34-45.
  15. Harter, S. (2015). The construction of the self: Developmental and sociocultural foundations. New York City: Guilford Publications
  16. Jogdand, Y. (2023). Humiliation and Technology: Dilemmas and Challenges for State, Civil Society, and Industry. Applied Cognitive Science and Technology: Implications of Interactions Between Human Cognition and Technology, 28(3), 233- 250.
  17. Kateb, G. (2011). Human dignity. USA: Harvard University Press.
  18. Kealy, D., Treeby, M. S., & Rice, S. M. (2021). Shame, guilt, and suicidal thoughts: The interaction matters. British Journal of Clinical Psychology, 60(3), 414- 423.
  19. Kinney, M. V., Boldosser-Boesch, A., & McCallon, B. (2016). Quality, equity, and dignity for women and babies. The Lancet, 388(10056), 2066- 2068.
  20. Kretzmer, D., & Klein, E. (2021). The concept of human dignity in human rights discourse. Netherland: Leiden-University.
  21. Leahy, R. L. (2021). Cognitive-behavioral therapy for envy. Cognitive Therapy and Research, 45(3), 418- 427.
  22. Leask, P. (2013). Losing trust in the world: Humiliation and its consequences. Psychodynamic practice, 19(2),129- 142.
  23. Liu, J. (2021). The influence of the body image presented through TikTok trend-videos and its possible reasons. In 2nd International Conference on Language, Art and Cultural Exchange. Atlantis Press.
  24. Martínez-González, M. B., Pérez-Pedraza, D. C., Alfaro-Álvarez, J., Reyes-Cervantes, C., González-Malabet, M., & Clemente-Suárez, V. J. (2021). Women facing psychological abuse: how do they respond to maternal identity humiliation and body shaming. International journal of environmental research and public health, 18(12), 27- 66.
  25. McCauley, C. (2017). Toward a psychology of humiliation in asymmetric conflict. American Psychologist, 72(3),255- 284.
  26. Murray, A. J., Durrheim, K., & Dixon, J. (2022). Everyday dehumanization: Negative contact, humiliation, and the lived experience of being treated as ‘less than human’. British Journal of Social Psychology, 61(3), 1050- 1066.
  27. Otis, E. M. (2008). The dignity of working women: Service, sex, and the labor politics of localization in China's City of Eternal Spring. American Behavioral Scientist, 52(3), 356- 376.
  28. Rosen, M. (2012). Dignity: Its history and meaning. USA: Harvard University Press.
  29. Shultziner, D., & Rabinovici, I. (2012). Human dignity, self-worth, and humiliation: A comparative legal–psychological approach. Psychology, Public Policy, and Law, 18(1),105- 137.
  30. Smith, B. L. (2013). Narratives of sorrow and dignity: Japanese women, pregnancy loss, and modern rituals of grieving. UK: Oxford University Press
  31. Statman, D. (2001). Humiliation, dignity and self-respect; In The concept of human dignity in human rights discourse. Netherland: Brill Nijhoff.
  32. Torres, W. J., & Bergner, R. M. (2010). Humiliation: its nature and consequences. Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law, 38(2), 195-204.
  33. Walker, J., & Knauer, V. (2011). Humiliation, self-esteem and violence. Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 22(5), 724- 741.
  34. Wettergren, Å. (2015). Protecting the Self against Shame and Humiliation: Unwanted Migrants’ Emotional Careers. Wiesbaden: Springer.

Xu, F., & Deng, R. (2010). Self-humiliation of migrant children: Causes and solutions. Chinese Journal of School Health, 31(3),