بررسی پژوهش‌های روان‌شناختی داخلی در تک‌فرزندی: مرور سیستماتیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روان‌شناسی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده.

چکیده

شیوع ‌تک‌فرزندی در چند دهه گذشته حکایت از تغییراتی در کنش فرزندآوری خانواده دارد تا جایی که این پدیده یکی از عوامل تأثیرگذار برای کاهش نرخ باروری مطرح است. مطالعات‌ روان‌شناختی تک‌فرزندی شامل موضوعات متعدد و نتایج متناقضی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پژوهش‌های روان‌شناختی داخلی در موضوع تک‌فرزندی در ده سال اخیر (1394-1384) به روش مروری از نوع سیستماتیک انجام گرفت تا از خلال آن نقدها و خلأهای پژوهشی موضوع نمایان شود. به منظور استخراج مدارک پژوهشی (مقالات علمی پژوهشی، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و مقالات ارائه شده در همایش‌ها)، بانک‌های اطلاعاتی SID، ایران داک و سیویلیکا با کلید واژه‌های «تک‌فرزند»، «چند‌فرزند»، «تک‌فرزندی»، «خواهر برادر» بازیابی شد. در پی سه مرحله شناسایی، غربالگری و انتخاب، با در نظر گرفتن ملاک‌های درون‌گنجی و برون‌گنجی توسط دو ارزیاب، در نهایت 9 پژوهش صلاحیت لازم برای بررسی مروری را کسب نمود. یافته‌های پژوهش از برتری کودکان دارای خواهر/ برادر در نظریه ذهن و برخی از ویژگی‌های مثبت شخصیتی حکایت می‌کند. همچنین مشکلاتی در فرضیه‌سازی، ناهمگنی نمونه، کاهش حجم نمونه و عدم کنترل کافی متغیرهای مزاحم از یافته‌های این مقاله است. در مجموع خلأهایی چون عدم فرضیه‌سازی منطقی، نبود مدل‌های بومی، فقدان مطالعه طولی و غفلت از گستره مطالعه در پژوهش‌های داخلی از نتایج این بررسی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Investigation into the Internal Psychological Studies on Having an Only Child: A Systematic Review

نویسنده [English]

  • mahmood khaliliyan shalamzari
Ph.D. in Psychology, Faculty Member of Woman and Family Research Center.
چکیده [English]

In the last few decades, the spread of the issue of having an only child has indicated some changes in the childbirth of families as far as this phenomenon has been proposed as one of the effective factors of reduction of fertility rate. The psychological studies on having an only child include various topics and contradictory results. This research aimed to investigate the internal psychological studies on having an only child done during the last ten years (2005-2015) with a systematic review method so that the shortcomings of studies and research gaps were revealed. In order to find the research documents (research papers, academic dissertations, and presented papers in conferences), the databases of SID, Irandoc, and Civilica were searched by the keywords of "an only child", "a child with siblings", "having an only child", and "sister/brother". After three stages (identification, screening, and selection), with the help of two referees who examined the inclusive and exclusive criteria, lastly, 9 studies were selected for being reviewed. The findings showed that the children with sister/brother(s) are superior in terms of the theory of mind and some positive personality traits. According to the findings, the shortcomings of studies surveyed are as follows: hypothesis construction, sample heterogeneity, the reduction of sample size, and the inadequate control of nuisance variables. In addition, illogical hypothesis construction, the lack of native models, the lack of longitudinal studies, and the negligence of the scope of study are the research gaps in the internal studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • having an only child
  • having children
  • sister/brother
  • systematic review
  • childbirth
  • psychological
  1. پناهی، علی‌احمد (1395). نگاهی به فواید و آثار فرزندآوری و فرزندپروی در آموزه‌های دینی با رویکردی اخلاقی. فصلنامه علمی- ترویجی اخلاق، سال 6 شماره 21، 63-33.
  2. حسینی، حاتم و بگی، بلال. (1393). تعیین کننده‌های اقتصادی،‌اجتماعی، فرهنگی و جمعیت‌شناختی تمایلات فرزندآوری زنان همسردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی همدان (1391). ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال هیجدهم، شماره 1، صص 35- 43.
  3. دادستان، پریرخ. (1376). روان‌شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی (چاپ دوم). تهران:‌ سمت.
  4. رجبیان، زهره. (1386).کنترل موالید از دیدگاه اسلام. حوراء، شماره 24، 26-16.
  5. زیبایی‌نژاد، محمدرضا (1386). نگاه ویژه/ سیاست‌های کنترل جمعیت؛ اهداف و نتایج. حوراء، شماره 24، صص 15 -4.
  6. صدوق، محمد بن علی بن بابویه. (1404). من لا یحضره الفقیه (چاپ دوم). قم: انتشارات جامعه مدرسین.
  7. کلانتری، صمد؛ بیک محمدی، حسن و زارع شاه آبادی، اکبر. (1384). عوامل جمعیتی مؤثر بر باروری زنان یزد در سال 1383. پژوهش زنان، دوره 3، شماره 2، صص 156-137.
  8. کلینی، محمد بن یعقوب. (1365). اصول کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  9. محمودیان، حسین و محمدرضا، پوررحیم. (1381).‌ ارزش فرزند از دیدگاه زوجین جوان و رابطه آن با باروری. فصلنامه جمعیت، شماره 41، 89-103.
  10. وافی، احمد یاسر. (1395). مجموعه درسنامه چشمه جاری (با رویکرد فرزندآوری و جعیت). قم: موسسه روایتگران نور.

11. Brody, G. H. (2004). Siblings’ direct and indirect contributions to child development. Current Directions in Psychological Science, 13 ( 3)124-126.

12. Carfora, R. E. (2009). Codependency Among Only Children As Predicted By Parenting Style Practicticed In Family-of-Origin. Master's Thesis, School for Social Work, Faculty of Smith College. http://scholarworks.smith.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1530&context=theses

13. Dorfman, D., Jacobs, I. (2015). An only-child adolescent's lived experience of parental divorce. Child Abuse Research in South Africa, 16, 116-129.

14. Downey, D. B. & Condron, D. J. (2004). Playing Well with Others in Kindergarten : The Benefit of Siblings at Home. Journal of Marriage and Family, 66, 333–350.

15. Eckstein, D., Aycock, K. J., Sperber, M. A., McDonald, J., Wiesner, V. V., Watts, R. E., and Ginsburg, P. (2010). A Review of 200 Birth-Order Studies: Lifestyle Characteristics. Joumal of Individuai Psychology, 66,(4)408- 434.

16. Falbo, T. & polit, D. F. (1986). Quantitative Review of the Only Child Literature Research Evidence and Theory Development. Psychological Bulletin search, 100 (2)176-189.

17. Falbo, Toni; Kim, Sunghun & Chen, Kuan-yi. (2009). Alternate Models of Sibling Status Effects on Health in Later Life. Developmental Psychology, Vol. 45, No. 3, 677–687.

18. Krynen, C. (2011). The Rise of Single-Child Families: Psychologically Harming the Child? Intuition, 7, 10-14.

19. Lam, Y. L. J. (1991). The Single-Child’s Personality Development and School Adjustments: Some suggestions for future research. McGill Journal of Education, 26 (2)189-201.

20. Larsson, M., Sandberg, A. D. & Smith, M. (2009). Reading and Spelling in Children with Severe Speech and Physical Impairments. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 21, 369-392.

21. Li, Y., Liu, L., Lv, Y., Xu, L., Wang,Y. & Huntsinger, C. S. (2015). Mother–child and teacher–child relationships and their influences on Chinese only and non-only children's early social behaviors: The moderator role of urban–rural status. Children and Youth Services Review, 51, 108–116.

22. Mancillas, A. (2006). Challenging the stereotypes about only children: A review of the literature and implications for practice. Journal of Counseling & Development, 84(3)268-275.

23. Marleau, J. D., Breton, J.J., Chiniara, G. & Saucier, J. F. (2004). Differences Between Only Children and Children With 1 Sibling Referred to a Psychiatric Clinic: A Test of Richards and Goodman’s Findings. Can J Psychiatry, 49 (4)272-277.

24. McAlister, A. & Peterson, C. (2013). Sibling, Theory of Mind, and Executive Functioning in Children Aged 3-6 Years: New Longitudinal Evidence. Cognitive Development, 84, 1442–1458.

25. McMenamin, K. (2013). Family Communication and Memorable Messages about Roles in Only-Child Families. Master's Thesis, Communication Department, University of Colorado at Boulder. http://scholar.colorado.edu/honr_theses.

26. Mikami, A.Y. & Pfiffner, L. J. (2008). Sibling Relationships among Children With ADHD. Journal of Attention Disorders, 11 (4)482-492.

27. Mottus, R., Indus, K. & Allik, J. (2008). Accuracy of only children stereotype. Journal of Research in personality, 42, 1047-1052.

28. Rubin, K. H., Bukowski, W. M. & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg, W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of Child Psychology: 3. Social, emotional, and personality development (6th ed., 571-645). New York: Wiley.

29. Sáenz-Herrero, M. (2015). Psychopathology in Women Incorporating Gender Perspective into Descriptive Psychopathology. New York Dordrecht London, Springer Cham Heidelberg.

30. Settles, B. H., Sheng, X., Zang, Y. & Zhao, J. (2013). The one-child policy and its impact on Chinese families. In K. Chan (Ed.), International handbook of Chinese families. New York, NY: Springer, 627–646.

31. Shahaeian, A., Nielsen, M., Peterson, C., & Slaughter, V. (2014). Iranian mothers’ disciplinary strategies and theory of mind in children: A focus on belief understanding, Journal of Cross-Cultural Psychology, 45, 1109-1122.

32. Slaughter, V., Dennis M. J. & Pritchard, M. (2002). Theory of mind and peer acceptance in preschool children. Developmental Psychology, 20, 545–564.

33. Slaughter, V., Imuta, K., Peterson, C. & Henry, J. (2015). Meta-analysis of theory of mind and peer popularity in the preschool and early school years. Child Development, 86, 1159–1174.

34. Sun, H. T. & Lian, T. C. (2011). A Study of Birth Order, Academic Performance, and Personality. IPEDR, 5, 32-28.

35. Trent, K. & Spitze, G. D. (2012). Growing Up Without Siblings and Adult Sociability Behaviors. Journal of Family Issues September, 32 (9)1178-1204.

36. Veenhoven R. & Verkuyten M. (1989). The Well-Being Of Only Children. Adolescence, .24(93)155-166.

37. Wang, Y. (2014). The Effect of Being an Only Child on Adolescent Mental Health Evidence from the Chinese Family Panel Studies. Major Paper, Department of Economics, University of Ottawa. http://hdl.handle.net/10393/32042

38. Whiteman, S. D., Jensen, A. C. & Maggs, J. L. (2013). Similarities in Adolescent Siblings’ Substance Use: Testing Competing Pathways of Influence. Stud Alcohol Drugs, 74 (1)104–113.

  1. Ying, Li B.S. & Falbo, Toni. (2011). Moral Responsibilities between Parent and Children through Lifespan in China. Master's Thesis the University of Texas at Austin.