پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان بهروش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان زن شهر ارومیه بود که تعداد 724 نفر از آنها بهشیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس ویژگیهای اخلاقی پاسخ دادند. دادههای پژوهش بهروش تحلیل عامل اکتشافی تجزیه و تحلیل شد. براساس تحلیل عامل اکتشافی، دوازده عامل استخراج گردید که عبارتند از: اخلاق بر پایه تنبیه، پاداش، تأیید اجتماعی، قانون، قراردادهای اجتماعی، اخلاق درونی شده، فرامن، استنباط شناختی، آداب دینی، یادگیری مشاهده، حساسیت اخلاقی و مهارتهای اجرایی. این عاملها توانست 74/62% از واریانس کل آزمون را تبیین نماید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوا، روایی سازه و تحلیل عاملی استفاده شد که شاخصهای بهدستآمده روایی قابل قبولی را نشان داد. پایایی این مقیاس با روش آلفای کرونباخ 88/0 بهدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که مشخصات روانسنجی ابزار ساخته شده قابلیت مناسبی دارد و در سنجش ویژگیهای اخلاقی زنان و انجام پژوهشهایی در حوزه روانشناسی اخلاق میتوان از آن استفاده نمود.
گلاور، جان.، و برونینگ، راجر (1388). روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن. مترجم: خرازی، علینقی. تهران: نشر دانشگاهی.
مجلسی، محمدباقر (۱۳۸۸). حیلهالمتقین. قم: مسجد مقدس.
محسنی، نیکچهره (1397). نظریهها در روانشناسی رشد: شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف. تهران: جاجرمی.
مطهری، مرتضی (1378). آشنایی با علوم اسلامی، حکمت عملی. تهران: انتشارات صدرا.
مقدسین، مریم.، ارجمند، فتانه.، و محمدخانی، شهرام (1398). هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نگرانی (PSWQ-C) در کودکان و نوجوانان 8 تا 18 ساله. نشریه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 10(3)، 26-1.
منصور، محمود (1398). روانشناسی ژنتیک. تهران: سمت.
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. Handbook of moral behavior and development, eBook ISBN:9781315807294.
Gilligan, C. (1984). Sex differences in the expression of moral judgement. USA: Combridgemass Harward university press.
Greene, J. D., Nystrom, L. E., Engell, A. D., Darley, J. M., & Cohen, J. D. (2004). The neural bases of cognitive conflict and control in moral judgment. Neuron, 2, 389- 400.
Haidt, J. (2007). The new synthesis in moral psychology. Science, 316, 998–1002.
Hauser, M. D., Cushman, F., Young, L., Jin, K-X. R., & Mikhail, J. (2007). A Dissociation between moral judgments and justifications. Mind & Language, 22(1), 1–21.
Margoni, F., & Surian, L. (2020). Conceptual continuity in the development of intent-based moral judgment. Journal of Experimental Child Psychology, DOI:1016/j.jecp.2020.104812
Rest, J. R., Narvaez, D., Bebeau, M., & Thoma, S. (1999). Postconventional Moral Thinking: A Neo-Kohlbergian Approach. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Swanson, L. H. & Hill, G. (1993). Metacognitive aspects of moral reasoning and behavior. Adolescence, 28, 711- 725.
Teper, R., Inzlicht, M., Page-Gould, E. (2011). Are we more moral than we think?: Exploring the role of affect in moral behavior and moral forecastin. Psychological Science, 22 (4), 553-558.
Turiel, E. (2018). Moral Development in the Early Years: When and How. Human Development, 61, 297–308.
خادمی, علی . (1400). ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده, 9(1), 37-57. doi: 10.22034/pzk.2021.5369
MLA
خادمی, علی . "ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان", پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده, 9, 1, 1400, 37-57. doi: 10.22034/pzk.2021.5369
HARVARD
خادمی, علی. (1400). 'ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان', پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده, 9(1), pp. 37-57. doi: 10.22034/pzk.2021.5369
CHICAGO
علی خادمی, "ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان," پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده, 9 1 (1400): 37-57, doi: 10.22034/pzk.2021.5369
VANCOUVER
خادمی, علی. ساخت و بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ویژگیهای اخلاقی در زنان. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده, 1400; 9(1): 37-57. doi: 10.22034/pzk.2021.5369