اثربخشی گروه‌‌درمانی روان‌پویشی‌‌ یکپارچه بر کارکرد ایگو زنان مبتلا به افسردگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

2 دانشیار روان‌شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روانشناسی‌بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

از دیدگاه روان‌پویشی‌‌ علت افسردگی، خشمی است که به خود معطوف شده است و فرد در قالب مجازات، احساس گناه را بر می‌گزیند. کارکرد ایگو، اداره مناسب فشار احساسات متأثر از غرایز برای تخلیه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه‌درمانی روان‌پویشی‌‌ یکپارچه بر کارکرد ایگوی بیماران افسرده به‌روش شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری انجام شد. جامعه آماری شامل زنان مراجعه‌کننده به کلینیک بلاغ شهر قم با تشخیص اختلال افسردگی بود که تعداد 32 نفر از ایشان به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش گمارده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه کارکرد ایگو بلک در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری و پروتکل گروه‌درمانی روان‌پویشی‌‌ یکپارچه به‌طول 12 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. داده‌ها با تحلیل واریانس با اندازه‌‌گیری مکرر تحلیل و ضریب اتا 74/0 گزارش شد (01/0>P). یافته‌ها نشان‌دهنده تفاوت معنادار کارکرد ایگو و میزان افسردگی در گروه آزمایشی با گروه گواه بود. براین‌اساس، روش درمان روان‌پویشی‌‌ یکپارچه بر کارکرد ایگو زنان مبتلا به افسردگی اثربخش بود که می‌توان از این شیوه در کاهش میزان افسردگی در زنان بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Integrated Psychodynamic Group Therapy on Depressed Women's Ego Function

نویسندگان [English]

  • Atefeh Hojati 1
  • Mina Mojtabaei 2
  • Mahdi Reza Sarafraz 3
1 Ph.D. Student in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 . Associate Professor of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Rudehen Branch, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

From the view of psychodynamics, depression comes from an anger directed at oneself and he/she chooses a feeling of guilty as a punishment. The ego function is to properly control the pressure of feelings affected by instincts for evacuation. The present research aimed to examine the effectiveness of integrated psychodynamic group therapy on depressed patients' ego function with a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group and a follow-up phase. The population was the depressed women referring to Balagh Clinic in the city of Qom, and 32 women were purposefully selected and were randomly placed in the test and control groups. The data were gathered with Bellak's ego function questionnaire in the phases of pretest and posttest, and the test group received 12 sessions of the protocol of integrated psychodynamic group therapy. The data were analyzed by ANOVA with repeated measures. The Eta coefficient was 0.74 (P<0.01) and the findings demonstrated that there is a significant difference between the test group and control group in terms of the ego function and the rate of depression. Therefore, the integrated psychodynamic group therapy has a good effect on depressed women's ego function and it can be used for decreasing the rate of depression among women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • group therapy
  • integrated psychodynamics
  • ego function
  • depression
  1. اعرافی، علیرضا (1381). اهداف تربیت از دیدگاه اسلام. تهران: سمت.
  2. بهشتی، محمد (1388). آرای اندیشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. تهران: سمت.
  3. تمیمی‌آمدی، عبدالواحدبن محمد (1391). غررالحکم و دررالکلم. مترجم: راشدی، لطیف.، و راشدی، سعید. تهران: پیام علمدار.
  4. حجتی، عاطفه.، مجتبایی، مینا.، و سرافراز، مهدی‌‌رضا (1399). تدوین بسته مداخله گروه‌درمانی روان‌پویشی‌‌ یکپارچه و بررسی اثربخشی آن بر کارکرد ایگو و خودشناسی انسجامی در اختلال افسردگی. رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. ایران.
  5. رجبی، محمود (1385). انسان‌‌شناسی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
  6. شریفی، ونداد.، اسعدی، سیدمحمد.، محمدی، محمدرضا.، امینی، همایون.، کاویانی، حسین.، سمنانی، یوسف.، شعبانی، امیر.، شهریور، زهرا.، داوری آشتیانی، رزیتا.، حکیم شوشتری.، میترا صدیق، ارشیا.، و جلالی رودسری، محسن (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخه فارسی مصاحبه ساختاریافته تشخیصی (SCID) DSM-IV. نشریه تازه‌های علوم‌‌شناختی، 1 و 2(6)، ۱۰- ۲۲.
  7. شمشیری، بابک (1385). تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان. تهران: طهوری.
  8. محمدی ری‌‌شهری، محمد (1394). میزان‌‌الحکمه. مکان: انتشارات دارالحدیث.
  9. ملکی تبریزی، میرزاجواد (1385). رساله لقاء‌‌الله. تهران: قلم و اندیشه.
  10. یالوم، اروین‌‌ دی (1390). نظریه و عمل در روان‌‌درمانی گروهی. مترجم: قنبری هاشم‌‌آبادی، بهرام‌‌علی. مشهد: به‌‌نشر.
  11. Abbass, A. (2002). Modified short-term dynamic psychotherapy in patients with bipolar disorder pre-liminary report of a case series. Canadian child psychiatry, 11(1),19-22.
  12. Bellak, L. (1993). The T. A. T, C. A. T, and S. A. T in clinical use. Massachusetts: Allyn and bacon.
  13. Bros I., Notó, P., & Bulbena, A. (2017). Effectiveness of Short-Term Dynamic Group Psychotherapy in Primary Care for Patients with Depressive Symptoms. Clinical Psychology Psychotherapy, 24, 826–834.
  14. Chew, C. E. (2006). The effect of dialectical behavioral therapy on moderately depressed adults: A multiple base line design. PhD thesis. University of Denver, USA.
  15. Craighead, W. E., & Nemeroff, C. B. (2001). The Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science. New York: John Willy & Son’s
  16. Dalal, F. (1997). A transcultural perspective on psychodynamic psychotherapy: Addressing internal and external realities. Group Analysis, 30, 203– 215.
  17. Driessen, E., Cuijpers, P., Matt, S. C. D., Abbass, A. A., Jonghe, F. D., & Dekker, J. M. (2009). The efficacy of short-term psychodynamic psychotherapy for depression: meta-analysis. Clin Psychol Rev, 1(30), 25- 36.
  18. Flaherty, J. A. , Gavira, F. M. , Pathak, D. , Mitchell, T. , Witnrob, R. , Richman, J. A. , & Birz, S. (1988). Developing instruments for cross-cultural psychiatric research. Journal of Nervous and Mental Disease, 176, 257- 263.
  19. Goldsmith, L. A. (1984). The capacity of adaptive regression and humor and its relation to suicide lethality. New York: John Wiley & Sons.
  20. KamKhagi, D., Oliveira Costa, A. C., KusminsKy, S., Supino, D., Satler Diniz, B., Gattaz,W. F., & Forlenza O. V. (2015). Benefts of psychodynamic group therapy on depression, burden and quality of life of family caregivers to Alzheimer’s disease patients. Arch Clin Psychiatry, 42(6),157-160.
  21. Kauff, P. F. (2009). Diversity in analytic group psychotherapy: The relationship between theoretical concepts and technique. International Journal of Group Psychotherapy, 29, 51–66.
  22. Lakdawalla, Z., Hankin, B. L., & Mermelstein, R. (2010). Cognitive Theories of Depression in Children and Adolescents: A conceptual and quantitative review. Child Clinical and Family Psychology Review, 22(1), 217-235.
  23. Lorentzen, S., Strauss, B., & Altmann, U. (2018). Process-Outcome Relationships in Short- and Long-Term Ssychodynamic Group Psychotherapy: Results From a Randomized Clinical Trial. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 22 (2), 93- 107.
  24. Martin, C. S. , Pollock, N. K. , Bukstein, O. G. , & Lynch, K. G. (2000). Inter-rater reliability of the SCID alcohol and substanceuse disorders section among adolescents. Drug and AlcoholDependence, 59, 173-176.
  25. Rutan, J. S., Stone, W. N., & Shay, J. J. (2014). Psychodynamic group psychotherapy. New York: Guilford Press.
  26. Sartorius, N. , & Janca, A. (1996). Psychiatric assessment instruments developed by the World Health Organization. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 31, 55- 69.
  27. Schwindl, L., Opgenoorth, E., & Schuster, p. (1984). The use of egu function assessment in the long term treatment of depression with lithium Carbonate. New York: John Wiley and Sons.
  28. Simon, E. P., McClaflin, R., Zonca, R., Mikuni, K., Chung, W., Etnyre, E.,Faucette, L., Oates, D., & Merrill, C. (2017). Process-oriented dynamic group psychotherapy for depression as a teaching modality in a family medicine residency program- A pilot study. Journal of Psychiatry Med, 1(52), 62-71.
  29. Skre, I. , Onstad, S. , Torgersen, S. , & Kringlen, E. (1991). High interrater reliability for the Structured Clinical Interview for DSM-III-R Axis I (SCID-I). Acta Psychiatrica Scandinavica, 84, 167- 173.
  30. Spitzer, R. L., Williams, J. B. W., Gibbon, M., & First, M. (1992). The Structured Clinical Interview for DSM-III-R (SCID). Archives of General Psychiatry, 49, 624- 629.
  31. Tasca, G. A., Ritchie, K., & Balfour, L. (2011). Practice review: Implications of attachment theory and research for the assessment and treatment of eating disorders. Psychotherapy Research: 48, 249–259.
  32. Zanarini, M. C. , Skodol, A. E. , Bender, D. , Dolan, R. , Sainslow, C. , Schaefer, E. , Morey, L. C. , & Girlo, C. M. (2000). The collaborative longitudinal personality disorders study: Reliability of axis I and II diagnoses. Journal of Personality Disorders, 14, 291-299.