فلسفه حکم تعدد زوجات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته حوزه علمیه قم، دبیر علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی.

چکیده

این نوشتار با بیان فلسفه حکم تعدد زوجات در اسلام، دفاعی عقلانی از این حکم در برابر پرسش‌ها و اعتراض های موجود در عصر حاضر خواهد کرد. پس از تبیین روش درست دفاع از قوانین و مقررات حقوقی و فقهی، سه دیدگاه در فلسفه این حکم بیان می‌شود. مهم‌ترین عامل تشریع این حکم، تفاوت غریزه جنسی میان زن و مرد و تحریک‌پذیری و قدرت بیشتر آن در مردان می‌باشد که موجب شده نظام حقوقی مبتنی بر تک همسری که در بیشتر جوامع امروز رایج است، نتواند روابط جنسی میان زنان و مردان را در دایره انضباط قانونی بگنجاند و مانع رواج روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج گردد. با این وجود، می‌توان گفت زندگی تک همسری از نظر اخلاقی و در شرایط عادی مطلوب‌تر است و حکم مشروعیت تعدد زوجات، بر اساس ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برخاسته از غریزه جنسی مردان شکل گرفته است و فقط باید در محدوده وجود ضرورت و شرایط مناسب به آن اقدام شود.

تازه های تحقیق

÷

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Rationale for Permissibility of Polygamy

نویسنده [English]

  • Mas'ud Imami
Graduate of the Islamic Seminary of Qom and secretary of Supreme Jurisprudential Council of Islamic Research Center affiliated to Islamic Council Assembly.
چکیده [English]

This  study  seeks  to  furnish  the  rationale  and  philosophy  for  the  permissibility  of  polygamy  in  Islam.  It  endeavors  to  present  a  coherent  explanation  in  order  to  defend  this  rule  against  the  existing  questions  and  objections  in  the  contemporary  era.Elaborating  on  the  correct  method  of  defending  the  juridical  and  legal  rules  and  regulations,  the  author  presents  three  major  views  as  the  rationales.  The  most  important  justification  for  permissibility  of  polygamy  in  Islam  is  the  variation  of  sexual  instincts  between  man  and  woman  and  greater  excitability  and  vigorousness  of  that  instinct  in  men  which  has  led  to  polygamy  being  allowed  in  Islam.  That  is  because  the  current  legal  system  in  many  countries  and  which  advocate  monogamy  has  failed  to  regulate  the  sexual  relationships  between  men  and  women  or  to  prevent  extra-marital  relationships.Conclusively,  it  can  be  said  that  monogamy  in  ordinary  situations  is  morally  more  desirable  and  permissibility  of  polygamy  is  based  on  certain  inevitable  exigencies  which  have  something  to  do  with  men's  powerful  sexual  drive.  Thus,  only  in  case  of  need  and  in  exigencies,  action  may  be  taken  by  men  for  remarriage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • polygamy
  • sexual instinct
  • rationales of legal rules
قرآن کریم
ابن‌حزم، علی‌بن‌احمد. (بی‌تا). المحلّی. تحقیق احمد ‌محمد شاکر. بیروت: دار‌الفکر.
ابن‌رشد، محمد‌بن‌احمد. (1415 ه.ق). بدایة‌المجتهد و نهایة‌المقتصد. تحقیق خالدعطار. بیروت: دار‌الفکر.
ابن‌قدامه، عبدالله‌بن‌احمد. (بی‌تا). المغنی. بیروت: دارالکتاب‌العربی.
اردبیلی، احمد‌بن‌محمد. (بی‌تا). زبدة‌البیان فی احکام‌القرآن. تحقیق محمدباقر بهبودی. تهران: المکتبة‌الجعفریة.
استون، هانا و ابراهام. (1371). پاسخ به مسایل جنسی و زناشویی. ‌ترجمه دکتر طرازالله اخوان. تهران: کلینی.
اشتهاردی، علی‌پناه. (1417 ه.ق). مدارک‌العروه. تهران: دارالاسوه.
بحرانی، یوسف‌بن‌احمد. (1405 ه.ق). الحدائق‌الناضرة فی احکام‌العترة‌الطاهرة. تصحیح محمدتقی ایروانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
بیهقی، احمد‌بن‌حسین. (بی‌تا). السنن‌الکبری. بیروت: دارالفکر.
حرعاملی، محمد‌بن‌حسن. (1409 ه.ق). وسائلالشیعة الی تحصیل‌المسائل‌الشریعة. قم: موسسه‌آل‌البیتG.
حسنی، هاشم‌معروف. (1411 ه.ق). تاریخ‌الفقه‌الجعفری. قم: دارالکتاب‌الاسلامی.
خویی، سید‌ابو القاسم. (1427 ه.ق). فقه‌الاعذار‌الشرعیه. قم: دارالصدیقة.
صدر، سید‌محمد. (1420 ه.ق). ما‌وراء‌الفقه. مصحح جعفر هادی دجیلی. بیروت: دارالاضواء.
صدوق، محمدبن علی. (1385 ه.ق). علل الشرایع. قم: داوری.
طباطبایی، سید‌محمدحسین. ( 1417 ه.ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طوسی، محمدبن‌حسن. (1407 ه.ق). الخلاف. محقق علی خراسانی و دیگران. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عاملی، علی‌بن‌محمد. (1384 ه.ق). الصراط‌المستقیم الی مستحقی‌التقدیم. مصحح میخائیل‌رمضان. نجف: المکتبه‌الحیدریه.
فاضل‌لنکرانی، محمد. (م 1428 ه.ق). العروة مع تعلیقات الفاضل. قم: مرکز فقهی ائمه اطهار.
قرطبی، محمدبن‌احمد. (1405 ه.ق). الجامع‌لاحکام‌القرآن. بیروت: مؤسّسة‌التاریخ‌العربی.
قطب، سید‌بن‌قطب. (1412 ه.ق). فی‌ظلال‌القرآن. بیروت: دارالشروق.
کاشانی، ابوبکربن‌مسعود. (1409ه.ق). بدایع‌الصنایع فی ترتیب‌الشرایع. پاکستان: المکتبه‌الحبیبیه.
کاظمی، جوادبن‌سعد. (بی‌تا). مسالک‌الافهام الی آیات‌الاحکام. بی‌جا.
کلینی، محمدبن‌یعقوب. (1407 ه.ق). الکافی. تحقیق علی‌اکبر غفاری. تهران: دارالکتب‌الاسلامیة.
لوبون، ‌گوستاو. (بی‌تا). تاریخ تمدن اسلام و عرب. ترجمه فخر گیلانی. بی‌جا.
مجلسی، محمدباقر. (410 ه.ق). بحارالانوار. بیروت: مؤسسه‌الطبع.
محسنی، محمد‌آصف. (1424 ه.ق). الفقه و مسائل‌طبیة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
مزنی، اسماعیل‌بن‌یحیی. (م 264 ه.ق). مختصر‌المزنی. بیروت: دارالمعرفة.
مشیرالدوله. (بی‌تا). تاریخ‌ایران‌باستان. تهران: بی‌نا.
مصطفوی، حسن. (1360). التحقیق فی کلمات‌القرآن‌الکریم. تهران: نشر‌کتاب.
مطهری، مرتضی. (بی‌تا). مجموعه‌آثار. قم: صدرا.
مکارم‌شیرازی، ناصر. (1374 ه.ق). تفسیر‌نمونه. تهران: دارالکتب‌الاسلامیة.
منتسکیو. (1370 ه.ق). روح‌القوانین. مترجم علی‌اکبر مهتدی. تهران: امیرکبیر.
نجفی، محمدحسن. (1404 ه.ق). جواهر‌الکلام فی شرح شرایع‌الاسلام. محقق عباس قوچانی و علی آخوندی. بیروت: داراحیاءالتراث‌العربی.
نصر، سید حسین. (1383). اسلام و تنگناهای انسان متجدد. ترجمه انشاء‌الله رحمتی. تهران: نشر سهروردی.
نصر، سید حسین (1386). گفت وگویی دیگر با دکتر سید حسین نصر. مجله هفت آسمان. 33(بهار). 44-60.
نوری، حسین. (1408 ه.ق). مستدرک‌الوسائل و مستنبط‌المسائل. بیروت: مؤسسه ‌آل‌البیت.
ویل‌دورانت، ویلیام جیمز. (1380). تاریخ‌تمدن. تهران: انتشارات علمی‌و فرهنگی.
یزدی، ‌محمدکاظم. (1428 ه.ق). العروه‌الوثقی مع التعلیقات. قم: انتشارات مدرسه امام علی.