تقسیم کار جنسیتی از دیدگاه اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول)

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه شیراز

3 دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه شیراز.

چکیده

در سراسر تاریخ، تقسیم کار به موازات مسائل مربوط به جنسیت متحول شده و در طول تاریخ، هم توسط مردان و هم توسط زنان انجام شده است. تقسیم کار بر اساس جنس، به فرایندهایی اطلاق می شود که در آن ها، وظایف براساس جنس افراد، تقسیم میشود. بسیاری بر این عقیده اند که جنس و سن، قدیمی ترین اشکال تقسیم کار را ارائه می دهند؛ علاوه براین شواهد نشان می دهد که نهادهای دینی که هنجارهای فرهنگی، قانونهای اجتماعی و رفتارها را شکل می دهند اثرات قابل ملاحظه ای بر استحکام نگرش ها و نقش های جنسیتی دارند. اسلام نیز در این زمینه جهان بینی خاص خود را دارد. در این مقاله تلاش می شود دیدگاه اسلام در مورد تقسیم کار جنسیتی ذکر شود. روش مورد استفاده در این پژوهش اسنادی است. اسلام تفاوت های زنان و مردان از نظر بیولوژی و به تبع آن تفاوت در ترجیحات شغلی بین زنان و مردان را می پذیرد ولی این نکته را هم متذکر میشود که تفاوت شغل های انتخاب شده توسط دو جنس تحت تأثیر شرایط فرهنگی جامعه قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Sexual Division of Labor According to Islam

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Barati 1
  • Mehri Muradkhani 2
  • Halimeh Enayat 3
1 M.A. Graduate Student, Women's Studies, Shiraz University. (Author)
2 M.A. Graduate Student, Women's Studies, Shiraz University
3 Associate Professorof Sociology.shiraz University.
چکیده [English]

The division of daily work and labor has been changing regularly and constantly from gender to gender with men and women doing different domestic and non-domestic work with the cooperation of one another. The work, in this process, is given to people based on their gender. Many believe that gender and age present the oldest labor division patterns. Furthermore, evidence shows that religious institutions which help form and restructure cultural norms, social law and conducts have a very significant impact on consolidation of sexual attitudes and roles. Islam also has a special worldview in this regard. It concedes the biological differences of men and women as well as the occupational preferences as a consequence of those differences. However, Islam also considers the difference in the adopted occupations by both men and women to be as influenced by predominant cultural situation. In this study conducted through document analysis method, effort has been made to examine Islam's perspective about sexual division of labor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • division
  • labor
  • İslam
  • desirable occupational pattern
قرآن کریم
اعزازی، شهلا. (1389). جامعه شناسی خانواده: با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
آبوت، پاملا،. و کلر والاس. (1380). جامعه‌شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی. تهران: نشر نی.
آذربایجانی، مسعود. (1388). عدالت جنسیتی و اشتغال زنان. مطالعات راهبردی زنان، 46(12)، 108-81.
باقرزاده، محمدرضا. (1385). پیامبر اعظم و مشارکت اجتماعی – سیاسی زنان. مجله تخصصی فقه و اصول، 1و2(1)، 55-82.
بستان، حسین. (1382). نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
بستان، حسین. (1385). بازنگری نظریه های نقش جنسیتی. پژوهش زنان، 1و2(4)، 31-5.
بستان، حسین. (1388). اسلام و جامعه شناسی خانواده. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ چهارم.
بستان، حسین. (1390). اسلام و تفاوت های جنسیتی در نهادهای اجتماعی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
پناهی، علی احمد. (1390). نقش های جنسیتی زن و مرد در نظام خانواده. ماهنامه معرفت، 160(20)، 143-127.
تیموری بازگری، مهدی. (1390). جایگاه زن از منظر سید ابوالاعلی مودودی. فروغ وحدت، 24(6)، 44-35.
جلیلی، محمدرضا. (1384). جایگاه زن در خانواده در اسلام و یهودیت. بی‌جا: انتشارات دستان.
خلیلی، محسن. (1386). آسیب‌شناسی مشارکت زنان در جامعه معاصر ایران. پژوهش زنان، 2(5)، 186-165.
ریتزر، جورج. (1389). نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر. مترجم: محسن ثلاثی. تهران: نشر علمی.
سراج زاده، حسین،. و جواهری، فاطمه. (1385). برابری گرایی جنسیتی در میان دانشجویان و متغیرهای زمینه ای و نگرشی مرتبط با آن. مجله جامعه شناسی ایران، 2(7)،  40-3.
سفیری، خدیجه،. و ایمانیان، سارا. (1388). جامعه شناسی جنسیت. تهران: نشر جامعه‌شناسان.
سلطانی، محمدعلی. (1381). سیمای زن در المیزان. بینات، 9(34)، 187-175.
طباطبایی، محمد حسین. تفسیر المیزان. ترجمه محمد باقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عبداللهی، محمد. (1383). زنان و نهادهای مدنی: مسائل، موانع و راهبردهای مشارکت مدنی زنان در ایران. مجله جامعه شناسی ایران، 2(5)، 99-63.
گرت، استفانی. (1382). جامعه شناسی جنسیت. ترجمه کتایون بقایی. تهران: نشر دیگر.
مستقیمی، مهدیه السادات. (1379). سکوی قرار؟ رویکردی تطبیقی به خاستگاه-های فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم. فصل نامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 10(3)، 131-110.
مهدی زاده، شراره،. و صالحی، ناهید. (1386). عوامل مؤثر بر روابط زوجین در خانواده های روستایی استان تهران. پژوهش زنان، 3(5)، 195-169.
مهوری، محمد حسین. (1381). عاشورا عرصه حضور سیاسی زنان در مبارزه و جهاد. حکومت اسلامی، 4(7)، 431-409.
Hadfeild, GillianK. (1999). ACoordinationModelofTheSexualDivisionofLabor. JournalofEconomicBehavior & Organization, Vo.40, pp. 125-153.
Seguino, Stephanie. (2011). HelporHinderance? Religion`sImpactonGenderInequalityinattitudesandOtcomes. WorldDevelopment, Vo.39, No.8, pp.1308-1321.
Sofie Roald, Anne. (2001). Women in Islam.First Published by