Fundamental Characteristics of Human Natural Psychology for a Good Education in Adolescence: With an Emphasis on Islamic View

Document Type : Original Article

Author

Associate Professor of Educational Sciences, Faculty Member of University of Qom, Qom, Iran.

Abstract

This research aims to investigate the fundamental characteristics of human natural psychology for a good education in adolescence based on Islamic teachings in innocent Imams' narratives. This descriptive-analytical research gathered Imams' narratives related to characteristics of natural psychology and they were reviewed and analyzed by a qualitative method. The results demonstrated that the following characteristics of natural psychology are fundamental for a good education in adolescence from innocent Imams' view: perfection, eternalism, desire for cognitive growth and intellectual-social excellence, tendency to goodness and badness, tendency to religion and right, love and kindness, spirit of independence and independence from others, responsibility, keeping and improving self-esteem, and desire for passionate and happy activities.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم (1386). مترجم: الهی قمشه­ای، مهدی. قم: سپهر نوین.
ابن­ابی­الحدید، عبدالحمیدبن هبه­الله‏ (1404‏هـ.ق). شرح نهج­البلاغه لابن ابی الحدید. قم‏: مکتبه آیت­الله المرعشی النجفی.‏
ابن بابویه، محمدبن­على‏ (شیخ صدوق) (1376). الأمالی. تهران‏: کتابچى.‏
ابن­فارس، احمدبن­فارس‏ (1404هـ.ق). معجم مقاییس اللغه. قم‏: مکتب الاعلام الاسلامی‏.
ابن­شعبه حرانى، حسن­بن­على (1404هـ.ق). تحف العقول‏. قم‏: جامعه مدرسین‏.
ابن­منظور، محمدبن­مکرم‏ (1414هـ.ق). لسان العرب‏. بیروت‏: دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
احمدى میانجى، على‏ (1419هـ.ق‏). مکاتیب الرسول(ص). قم‏: دارالحدیث‏.
اصلانی، ابراهیم (1392). نوجوانی: روان­شناسی نوجوانی برای والدین و مربیان. تهران: مدرسه.
اکبری، ابوالقاسم (1394). مشکلات نوجوانی و جوانی. تهران: مرکز رشد و توسعه.
اکبری، ابوالقاسم (1395). نیازهای نوجوانان و جوانان. تهران: مرکز رشد و توسعه.
انبیایی، محمدجواد (1386). نقش تفریح در تربیت نوجوان باتوجه به آموزه­های قرآن و حدیث. پایان­نامه کارشناسی ارشد قرآن و حدیث. قم: دانشگاه اصول­الدین.
اودلوم، دوریس (1354). سیری در بلوغ. مترجم: سامی، کاظم.، و ریاضی، محمود. تهران: نشر توس.
آمدى تمیمى، عبدالواحدبن محمد (1410‏ هـ.ق). غررالحکم و دررالکلم‏. قم‏: دارالکتاب الاسلامی‏.
بوالهری، جعفر.، نوری قاسم‌آبادی، ربابه.، و رمضانی فرانی، عباس (1378). آیات قرآنی در زمینه بهداشت روانی و مربیان مدارس. تهران: انتشارات انستیتو روان­پزشکی تهران.
پاینده، ابوالقاسم ‏(1382). نهج­الفصاحه. تهران‏: دنیاى دانش‏.
جوادی آملی، عبدالله (1372). ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد. قم: الزهرا(س).
حر عاملی، محمدبن­حسن (1409 هـ.ق). وسایل­الشیعه. قم: آل­البیت (ع).
حسین­خانی، هادی (1385). نگاهی به تحولات دوران نوجوانی جسمی، جنسی، شناختی و اخلاقی. نشریه معرفت، 104، 26-33.
حسینی­زاده، سیدعلی.، و حاجی ده­آبادی، محمدعلی (1386). بررسی مسائل تربیتی جوانان در روایات. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حسینی زبیدی، محمدمرتضى‏ (1414‏هـ.ق). تاج­العروس من جواهر القاموس‏. بیروت‏: دارالفکر.
حمیرى، عبدالله­بن­جعفر (1413‏هـ.ق). قرب الاسناد. قم‏: مؤسسه آل البیت (ع)‏.
خادمی کوشا، محمدعلی (1385). جوان در پرتو اهل بیت (ع). قم: بوستان کتاب.
داودی، بی­بی منیژه (1384). بررسی شیوه­ها و روش­های ارتباط تربیتی با نوجوانان و جوانان در اسلام. پایان­نامه کارشناسی ارشد معارف اسلامی. حوزه علمیه خراسان.
دبس، موریس (1375). بلوغ. مترجم: لاله­زار، اسحاق. تهران: خورشید نو.
درودى، نجمه.، و ملکى، حسن (1392). فطرت در آیات و روایات. نشریه معرفت، 187(23)، 29ـ45.
دلشاد تهرانی، مصطفی (1379). منظر مهر: مبانی تربیت در نهج­البلاغه. تهران: دریا.
دهخدا، علی­اکبر (1373). لغت­نامه. تهران: دانشگاه تهران.
دیلمی، حسن­بن­محمد (1412هـ.ق). ارشاد القلوب. قم: الشریف الرضی.
دیلمى، حسن­بن­محمد (1408‏هـ.ق). اعلام الدین فی صفات المؤمنین‏. قم‏: مؤسسه آل البیت(ع)‏.
راغب اصفهانى، حسین­بن­محمد (1412هـ.ق). مفردات الفاظ القرآن‏. بیروت‏: دارالقلم.
رضی، محمدبن­حسین (تدوین) (1414هـ.ق). نهج‌البلاغه. قم: هجرت.
سبحانی­نیا، محمد (1395). معارف اسلامی (راه و رسم زندگی). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
سلطانی، محمدرضا (1392). درآمدی بر شناسایی نیازهای انسان از دیدگاه قرآن با تأکید بر برتری نیازهای معنوی در سلسله مراتب نیازها. نشریه مدیریت اسلامی، 41، 9-43.
سلیمانی­فر، ثریا (1383). بررسی شخصیت جوان از دیدگاه قرآن، حدیث و علم روان­شناسی. تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب.
شجاعی، محمدصادق (1386). نظریه نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام و تناظر آن با سلسله مراتب نیازهای مازلو. نشریه مطالعات اسلام و روان­شناسی، 1، 87-116.
شرفی، محمدرضا (1375). مراحل رشد و تحول انسان. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شرفی، محمود.، و شرفی، زینت (1392). تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش­آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی. نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 16، 119-140.
شعبانی، اکبر.، و باباگل­زاده، رامین (1393). روان­شناسی تربیت نوجوانان در سیره معصومین (ع). قم: آوای منجی.
طبرسى، حسن­بن­فضل ‏(1412هـ.ق). مکارم الاخلاق‏. قم‏: الشریف الرضى‏.
طبرسى، فضل­بن­حسن (1390‏). اعلام الورى باعلام الهدى‏. تهران‏: اسلامیه‏.
طوسی، نصیرالدین (1369). اخلاق ناصری. تهران: خوارزمی.
عبدوس، محمدتقی.، و اشتهاردی، محمدمهدی (1375). بیست و پنج اصل از اصول اخلاقی امامان. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
علاءالدین، محمدرضا (1384). نقش داستان­های قرآنی به نیازهای تربیتی کودکان و نوجوانان. نشریه کوثر، 16، 61-69.
فراهیدى، خلیل بن احمد (1409‏هـ.ق). کتاب العین‏. قم‏: نشر هجرت‏.
فرید تنکابنی، مرتضی (1372). الحدیث. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فلسفی، محمدتقی (1344). جوان از نظر عقل و احساسات. تهران: دفتر نشر معارف اسلامی.
کلینی، محمدبن یعقوب (1407هـ.ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
لطف­آبادی، حسین (1379). روان­شناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی. تهران: اسپید.
لیثى واسطى، على­بن­محمد (1376)‏. عیون الحکم و المواعظ. قم‏: دارالحدیث‏.
مجلسى، محمدباقر (1404‏هـ.ق). مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول‏(ص). تهران‏: دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمدباقر (1403هـ.ق). بحارالانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
محمدی ری­شهری، محمد (1389). حکمت­نامه جوان. قم: دارالحدیث.
مصباح یزدی، محمدتقی (1379). جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
مطهری، مرتضی (1376). عدل الهی. قم: انتشارات اسلامی.
مهاجر، یحیی (1379). نظری بر گذرگاه بلوغ و نوجوانی در: مجموعه مقالات چهارمین همایش بهداشت روانی و اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. زنجان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان.
میبدی، حسین (1411هـ.ق). دیوان منسوب به امام علی(ع). مترجم: زمانی، مصطفی. قم: دارنداء الاسلام للنشر.
میناگر، عبدالرضا (1390). اخلاق و تربیت اسلامی. قم: ابتکار دانش.
نورى، حسین بن محمد تقى ‏(1408هـ.ق)‏. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏. قم: مؤسسه آل البیت (ع)‏.
ورام­بن­ابی­فراس، مسعودبن­عیسى‏ (1410هـ.ق). مجموعه ورام‏. قم: مکتبه فقیه‏.
هزارجریبی، جعفر.، سیدغراب، محمد.، جعفری کافی­آباد، صابر.، و دبستانی، مهدی (1393). بررسی نیازها، علایق و اولویت­های دختران نوجوان شهر تهران. نشریه برنامه­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 18، 63-108.
هندی، علاء‌الدین­علی المتقی بن­حسام­الدین (1409هـ.ق). کنز ‌العمال. بیروت: مؤسسه الرساله.
 
Checkley, k. (2004). Meeting the Needs of the Adolescent Learner. Journal of Education Update, 46 (5), 1-4.
Kevin, O., Shaun, K., Latricia, T., & Kevin, B. (2010). Needs of elementary and middle school teachers developing online courses for a virtual school. Journal of Distance Education, 31 (1), 55-75.