پیش بینی صمیمیت زوجین از طریق الگوهای تربیت خانوادگی (سبک های فرزندپروری، جهت گیری مذهبی، الگوهای انسانی و رسانه ای تربیت خانوادگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.

2 استاد یار جامعه شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار جامعه شناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران

چکیده

تشکیل خانواده به واسطه نیاز به پیوند روانی- عاطفی انسان­ها که ریشه در خصوصیات فطری دارد صورت می­گیرد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه جامعه­شناختی رابطه الگوهای تربیت خانوادگی با صمیمیت زوجین و به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه زوجین شهرستان فراشبند که طبق سرشماری سال 1395 تعداد 10692 نفر بودند، تشکیل داد که تعداد 372 نفر از آنان به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای برای گروه نمونه انتخاب شدند. اطلاعات متغیرهای مورد بررسی در پژوهش با کمک پرسش­نامه مقیاس صمیمیت زوجین، پرسش­نامه جهت­گیری مذهبی، پرسش­نامه الگوی سبک فرزندپروری و پرسش­نامه محقق ساخته جمع­آوری شد. داده­ها بر اساس تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین الگوهای تربیت خانوادگی زوجین و صمیمیت زوجین رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و الگوهای تربیت خانوادگی زوجین پیش­بینی­کننده مناسبی برای صمیمیت آنها در زندگی زناشویی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Prediction of Couples' Intimacy through the Patterns of Family Education (Parenting Styles, Religious Orientation, the Human and Media Patterns of Family Education)

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Poolady 1
  • Esmaeil Jahanbakhsh 2
  • Asghar Mohammady 3
1 Ph.D. Student in Cultural Sociology, Islamic Azad University, Dehaghan Branch, Dehaghan, Iran.
2 . Assistant Professor of Sociology, Islamic Azad University, Dehaghan Branch, Dehaghan, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor of Sociology, Islamic Azad University, Dehaghan Branch, Dehaghan, Iran.
چکیده [English]

The family is formed by the need for a psycho-emotional relation between humans which is rooted in their innate traits. This correlational study aims to investigate sociologically the relationship between the patterns of family education and the couples' intimacy. The population was all the couples in the city of Farashband, which their number was 10692 (according to the 2016 census), and 372 couples were selected as the sample by the multistage sampling. The data were collected by the questionnaire of the couples' intimacy scale, the questionnaire of religious orientation, the questionnaire of the pattern of parenting style, and a researcher-made questionnaire. The data were analyzed with the regression analysis and Pearson correlation coefficient. The results showed that there is a positive and meaningful relationship between the patterns of couples' family education and couples' intimacy and the patterns of family education are a good predictor of the couples' intimacy in the marital life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • couples' family education
  • couples' intimacy
  • religious orientation
  • parenting style
  1. آقا بابایی، عزیزاله (1395). مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده جوانان از اینترنت. نشریه جهانی رسانه، 6، 17.
  2. احمدزاده کرمانی، روح­اله.، و قاسمی، طیبه (1392). بررسی نقش اینترنت بر ارزش­های خانواده. نشریه مطالعات رسانه­ای، 23(8)، 51- 73.
  3. ایروانی، محمدرضا.، و یوسفی، سلیمه (1388). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و بحران هویت نوجوانان خمینی شهر. نشریه جامعه­شناسی، 4(1)، 141-161.
  4. آزاد مرزآبادی، اسفندیار (1387). بررسی رابطه نظام ارزش خانواده با ارزش­های نوجوانان. نشریه علوم رفتاری، 2، 117-125.
  5. آزاد ارمکی، تقی.، و امامی، یحیی (1383). تکوین حوزه عمومی و گفتگوی عقلانی. نشریه جامعه­شناسی ایران، 1(5)، 58- 89.
  6. استیون، رایت (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. مترجم: حریری اکبری، محمد. تهران: قطره.
  7. اعزازی، شهلا (1386). جامعه­شناسی خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات.
  8. اسفندیاری، غلامرضا (1374). مقایسه شیوه­های فرزندپروری مادران در دو گروه کودکان مبتلا به اختلال رفتار و تأثیر آموزش مادران در کاهش اختلال رفتاری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. انستیتوی تحقیقات روان پزشکی تهران.
  9. باقرپور، صغری (1393). رابطه الگوهای فرزندپروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. نشریه علوم رفتاری، 1(1)، 33-40.
  10. پیوزی، مایکل (1379). یورگن­ها بر ماس. مترجم: توین، احمد. تهران: هرمس.
  11. ثناگویی­زاده، محمد.، و جان­بزرگی، مسعود (1390). رابطه رضامندی زناشویی و پایبندی مذهبی با الگوهای ارتباطی زوجین. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی دانشگاه علم و فرهنگ.
  12. حیدری، مجتبی (1392). بررسی رابطه جهت­گیری مذهبی و رضامندی از زندگی زناشویی در خانواده­های معلمان مرد شهرستان قم. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. قم.
  13. حاجی­زاده میمندی، مسعود (1389). همگامی مشترک در خانواده و دین­داری جوانان شهر یزد. فعل­نامه تحقیقات فرهنگی، 3(3)، 23-64.
  14. خادمی، عین­اله (1392). بررسی عوامل مؤثر در درونی کردن ارزش­های اسلامی در دانش­آموزان تهران. تهران: انتشارات اداره کل آموزش و پرورش.
  15. جمشیدی، بهنام (1394). ساختمان خانواده و خویشاوندی در ایران. تهران: انتشارات حبیبی.
  16. چابکی، سید عزیز (1389). بررسی رابطه بین کارای خانواده و سلامت عمومی دانش­آموزان مقطع متوسطه شهر یاسوج. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت.
  17. دهقانی، یوسف (1386). نقش شیوه­های فرزندپروری والدین در کمرویی دانش­آموزان دبیرستانی. نشریه روان­شناسی معاصر، 2(2)،  21-30.
  18. دغاغله، فاطمه (1391). رابطه بخشودگی، عشق، صمیمیت با رضایت زناشویی. نشریه یافته­های نو در روان­شناسی، 24، 57-69.
  19. رضوی­زاده، نورالدین (1394). بررسی تأثیر مصرف رسانه­ها به سبک زندگی ساکنان تهران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
  20. رشیدزاده، لیلا (1390). اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی. نشریه پژوهش­های نوین روان­شناختی، 6(24)،  1-18.
  21. زارع، بیژن.، و صفاری، هاجر (1394). بررسی رابطه عوامل مؤثر بر میزان رضایت از زندگی زناشویی در بین زنان و مردان متأهل شهر تهران. نشریه مطالعات اجتماعی روان­شناختی زنان، 1، 111- 140.
  22. زرگر، یداله.، و محمدی، راضیه (1391). بررسی فرآیندهای خانواده به عنوان پیش بین­های مشکلات رفتاری در دانش­آموزان پایه دوم دبیرستان­های شهر یاسوج. نشریه روان­شناسی مدرسه، 2(1)،  77-103.
  23. سعیدی­مقدم، فاطمه (1394). بررسی رابطه بین ساخت تربیتی و مذهبی خانواده با ارزش­های اخلاقی نوجوانان تهرانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
  24. سورین، ورتر.، و تانگارد، جیفر (1391). نظریه­های ارتباطات. مترجم: دهقانی، علیرضا، تهران: دانشگاه تهران.
  25. شالن، مارتین (1393). جامعه­شناسی تاریخی خانواده. مترجم: الیاسی، حمید. تهران: نشر مرکز.
  26. شیرالی­نیا، خدیجه (1391). اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری پیشرفته و زوج درمانی متمرکز بر هیجان و کاهش افسردگی، تنظیم هیجانی و صمیمیت ارتباطی زوجین مراجعه­کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز. پایان­نامه دکتری تخصصی مشاوره. دانشگاه شهید چمران اهواز.
  27. صادق مقدم، لیلا.، عسکری، فریبا.، و معروفی، پرویز (1385). میزان رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه­دار و همسران آنها در شهر گناباد. نشریه افق دانش، 2(12)،  45- 50.
  28. عباسی، رضوان (1395). بررسی رابطه جهت­گیری مذهبی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه پیام­نور. اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی. مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر. قم.
  29. علیزاده، فاطمه (1392). مقایسه شوه­های فرزندپروری و تنیدگی والدینی در والدین دانش­آموزان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز.
  30. فتحی، سروش.، و نوابخش، مهرداد (1394). شیوه­های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی فرزندان. نشریه پژوهشی دینی، 22، 33-64.
  31. کفاشی، مجید (1389). بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش­های خانواده در بین دانش­جویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. نشریه پژوهش اجتماعی، 3(2)،  55-76.
  32. مدیری، فاطمه.، و رحیمی، علی (1395). اشتغال زنان از زناشویی و گرایش به طلاق. نشریه زن در توسعه و سیاست، 4(14)، 451-457.
  33. مصلحی، جواد.، و احمدی، محمدرضا (1390). نقش زندگی مذهبی در رضامندی زناشویی زوجین. نشریه روان­شناسی و دین، 2(6)، 78-94.
  34. مهدوی، محمدصادق،. و زارعی، امین (1390). عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان به ارزش­های اخلاقی. نشریه مطالعات جامعه­شناختی ایران، 2(1)،  1-22.
  35. منصوریان، فدایی (1378). تحلیل جامعه­شناختی تعارضات همسران در خانواده­های شهر شیراز. نشریه تحقیقات زنان، 1(2)، 75-113.
  36. نوربخش، یونس.، و اویسی، فردوسی (1394). دیندازی و الگوی تربیتی خانواده. نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، 1(7)، 283 -314.
  37. Amass , L. (2012). Pred:ctors of internalizing and externalizing problems among children of cocaine and opite dependent parents .Drug and alcohol dependence, 66 (2),199-212.
  38. Damas, E. j. (2014). Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence achievement,and problem behavior. Journal of marriage and family, 63 ,967-998.
  39. Dekovic,M., Wissink, I. B. & Meijer, A. M. (2004). The role of family and peer relations in adolescent antisocial behaviour: comparison of four ethnicgroups. Journal of adolescence, 27 (5), 497-514.
  40. Halpern, E. (2012). Family psychology from an israeil perspective. American psychologist, 56, 58-64.
  41. Klahr, A. M., McGue, M. Iacono, W. G., & Burt, S. A (2011). The association between parent-child conflict and adolescent conduct problems over time. Results from a longitudinal adoption study .journal of abnormal psychology,120 (1), 45-56.
  42. Kaslow, F. w. (2001). Families and Family psychology at the millennium؛ intersecting cross roads. American psychologist, 56, 37-45.
  43. Lucia,V.C. & Breslau, N. (2006). family cohesion and children’s behaviourproblems. A longitudinal investigation psychiatry research , 141 (2), 141-149.
  44. Pielage, s. (2005). Adult attachment intimacy and psychological distress in a clinical and community sample. clinical psychology and psychotherapy, 12, 455 –464.
  45. Richmond, M. K., & Stocker , C. M. (2006). Associations Between family cohesion and AdolesCentsibkings’ExternalizingBehavior .Journal of family psychology,  20 (4), 663-669.